راهکارهای طراحی سایت

طراحی متناسب با موضوع، جذابیت متناسب با فعالیت، رعایت اصول استاندارد طراحی وب (طراحی سایت)، رعایت اصول زیبایی شناسی طراحی سایت (طراحی وب)، حجم کم صفحات و سرعت بالای مشاهده صفحات، رعایت اصول معماری اطلاعات وب سایت، ارائه مشاوره و پیشنهاد، تنوع طراحی، ... از اصولی است که شرکت وب کات در کلیه طراحی های خود تاکنون رعایت کرده و می کند. که نمونه های متعدد و فراوان موجود گواه این مدعاست.

برای طراحی سایت (طراحی وب) چه راهکاری داریم :

برای داشتن یک سایت با کاربری مفید و بالا، پاسخگویی به پرسشهای ذیل در ابتدای کار، در پیشرفت و هدفمندی پروژه بسیار موثر خواهد بود :

اهداف و تعریف اصلی شرکت یا موسسه شما چیست؟

دو یا سه هدف اصلی شما از داشتن یک وب سایت چیست؟

مخاطب عمده وب سایت شما چه کسانی خواهند بود؟

مایل هستید مخاطبین سایت شما، پس از دیدن سایت چه نظری راجع به فعالیت شما داشته باشند؟

معیار موفقیت سایت خود را چه می دانید؟

بررسی پاسخ سوالات، مقدمه شروع طراحی وب سایت خواهد بود. انجام پروژه طراحی وب سایت شامل مراحل زیر خواهد بود:

1- تعریف سایت

2- معماری اطلاعات

3- طراحی سایت (طراحی وب)

4- اجرای وب سایت

5- بازاریابی و معرفی وب سایت

6- ارزیابی و مدیریت وب سایت

بهترین روش برای بررسی یک وب سایت و در نهایت انجام مناسبترین طراحی وب سایت، تفکیک آن به المانهای اصلی و بررسی کارکرد هریک می باشد. عناصر تشکیل دهنده یک وب سایت عبارتند از :

صفحه اصلی یا Home page :

محل ورود به یک سایت است و صفحات دیگر وب سایت حول این صفحه شکل می گیرند. در یک ساختار سلسله مراتبی، صفحه اصلی بالاترین عنصر در ساختار است و کلیه صفحات داخلی یک لینک مستقیم به این صفحه خواهند داشت. موضوع سایت و نوع مخاطبین در طراحی صفحه اصلی وب سایت نقش اساسی ایفا می کنند، برخی از انواع صفحات اصلی سایتها عبارتند از :

صفحات اصلی با ساختار منو :

این دسته از صفحات اصلی که یکی از متداولترین موارد از ابتدای شکل گیری وب سایت ها بودند شامل لینکهای متنی یا گرافیکی به صفحات داخلی هستند بعبارت دیگر، منو و لینک به صفحات داخلی، شاخصه اصلی این نوع از صفحات داخلی می باشند.

صفحات اصلی خبری :

شاید بنظر بیاید که شاخص ترین موارد استفاده از اینگونه صفحات اصلی، وب سایت های موسسات اطلاع رسانی و خبری باشند ولی بسیاری از شرکتهای بزرگ و معتبر از این نوع صفحات برای شروع وب سایت خود استفاده می کنند. مشخصه این دسته از صفحات اصلی اختصاص بخشی از صفحه برای اخبار شرکت می باشد. تجربه نشان داده است که بسیاری از مخاطبین از دیدن بخشی پویا و فعال در صفحه اصلی که به روز نیز باشد بسیار استقبال می کنند.

صفحات اصلی با ساختار لینک به صفحات خاص :

در وب سایت های بزرگ، صفحاتی وجود دارند که مخاطبین بیشتری خواهند داشت ولی شاید رسیدن به این صفحات مستلزم پیمایش تعداد زیادی صفحه (با دانستن ساختار وب سایت) باشد. در طراحی صفحه اصلی وب اینگونه سایتها، امکان دسترسی به صفحات مهم و پر بیننده (بوسیله لینک یا ترکیب متن توضیحی و لینک) ویژگی خاص اینگونه صفحات وب می باشد.

صفحات اصلی انیمیشنی :

در برخی از صفحات اصلی وب سایت از یک انیمیشن (معمولا Flash ) برای معرفی وب سایت استفاده می شود، البته این نوع از صفحات اصلی علیرغم جذابیت، برای سایت هایی که مخاطبین احتمالا چندین بار به وب سایت مراجعه خواهند کرد توصیه نمی شود. کندی اینگونه صفحات و تمایل مخاطبین برای رسیدن به صفحات داخلی سایت معمولا باعث می شود تمایل به دیدن مجدد اینگونه سایت ها کمتر شود.

صفحات اصلی ترکیبی :

شاید بهترین و کاربردی ترین نوع از صفحات اصلیوب سایت، صفحاتی باشند که پس از لحاظ و اعمال کلیه نیازهای خاص آن وب سایت، بتوانند کلیه یا اکثر موارد ذکر شده در بالا را در خود مجتمع کرده باشند. به اینگونه از صفحات اصلی، صفحات اصلی ترکیبی گفته می شود. امکان دسترسی و معرفی صفحات وب سایت و موارد خاص در سایت، معرفی سایت، جذابیت صفحه، بخشهای فعال و پویا مانند اخبار و ... مواردی هستند که در طراحی این دسته از صفحات اصلی وب سایت مد نظر قرار می گیرند.

پس از انتخاب نوع صفحه اصلی و رعایت ملاحظات خاص برای این صفحه، مرحله طرح بندی یا Layout صفحه آغاز می شود. یکی از تفاوتهای این صفحه با صفحات داخلی وب سایت، تک بودن این صفحه می باشد. رعایت همگونی بین صفحه اصلی و صفحات داخلی یک اصل مهم و اساسی در طراحی سایت (طراحی وب) است همانطور که رعایت همگونی و یکنواختی صفحات داخلی یک اصل مهم و ضروری در طراحی وب سایت خواهد بود. یکتا بودن صفحه اصلی این امکان را می دهد که تنوع بصری و گرافیکی بیشتری در طرح بندی لحاظ شود و مخاطب سایت تمایل بیشتری به مشاهده صفحات دیگر داشته باشد.

منو و زیر منو :

سهولت دسترسی به صفحات وب سایت از صفحه اصلی و صفحات داخلی یک اصل اساسی و پذیرفته شده در هر وب سایت است. یک بیننده سایت همیشه تمایل دارد تا با کمترین کلیک به صفحه یا موضوع مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. در سایتهایی با صفحات بسیار کم، لینکها نقش منو را ایفا می کنند و در سایتهای بزرگتر، منو و زیر منوها امکان پیمایش در صفحات را فراهم می سازند. پوشش کلیه صفحات یا حداقل کلیه صفحات اصلی سایت یکی از وظایف منو می باشد. دسته بندی صحیح و توالی منطقی منوها، استفاده از گرافیک و آیکون، جذابیت منطقی و بجا در باز و بسته شدن منوها (با استفاده از فلش، جاوا اسکریپت، ...) می تواند علاوه بر سهولت دسترسیها در سایت به زیبایی و جذابیت یک سایت کمک کند.

صفحات داخلی سایت :

صفحات داخلی هر سایت، در برگیرنده اهداف و محتویات آن سایت هستند. تعداد و موضوع صفحات داخلی ارتباط مستقیمی با موضوع و کارکرد سایت دارند و نمی توان بدون بررسی کامل، صفحات داخلی یک سایت را مشخص کرد. ولی بطور معمول صفحات ذیل در بسیاری از وب سایتها مشترک هستند و در طراحی لحاظ می شوند :

صفحه معرفی :

این صفحه که تحت عناوین مختلفی نظیر درباره ما، درباره شرکت و ... یا About Us و ... نامگذاری می شود به موضوع معرفی شرکت یا موسسه، اهداف و استراتژیها، تاریخچه و ... می پردازد.

صفحات محصولات و خدمات :

هدف بسیاری از وب سایت ها، معرفی محصولات و خدمات یک شرکت یا فعالیت تجاری هستند بنابراین اینگونه صفحات بازدید کنندگان بیشتری را به خود اختصاص می دهند. معماری صحیح و منطقی اطلاعات و دسته بندی موضوعات نقش مهمی در طراحی اینگونه صفحات دارد. نکته مهم دیگر، اطلاع رسانی کامل و دقیق است، مخاطب یک سایت تمایل دارد پس از بازدید، اطلاعات کاملی دریافت کند و نیاز کمتری به تماس تلفنی یا مراجعه حضوری پیدا کند. ارائه اطلاعات بصورت فایلهای قابل دریافت (doc ،pdf ، ...) نیز تسهیل مناسبی در اینگونه صفحات خواهد بود.

صفحه تماس :

این صفحه در برگیرنده اطلاعات تماسی با شرکت شامل نشانی، تلفن و فکس و ایمیلهای شرکت می باشد. بسیاری از مخاطبین وب سایت تمایل دارند برای تماس و کسب اطلاعات بیشتر از فرمهای متداول استفاده کنند بنابراین توصیه می شود در اینگونه صفحات از فرمهای قابل ارسال با آیتمهای مناسب جهت تسهیل کار مراجعه کنندگان به سایت استفاده شود.

صفحه راهنمای سایت :

در سایت های بزرگ، پیمایش در صفحات و یافتن موضوع مورد نظر می تواند به یک معضل تبدیل شود در اینگونه وب سایت ها، صفحات راهنما مانند صفحه نقشه سایت یا Site Map می تواند راهنمای خوبی برای دسترسی به قسمتهای مختلف سایت باشد. طراحی اینگونه صفحات بگونه ای است که بازدیدکننده می تواند در یک نگاه، کلیه قسمتها و صفحات سایت را ببیند و با کلیک بر روی عنوان به صفحه مورد نظر خود برسد.

صفحه اخبار :

محصولات و خدمات جدید، انجام پروژه ها، قراردادهای مهم، حضور در نمایشگاهها و ... مواردی هستند که می تواند در این صفحه قرار داده شوند. پویایی این صفحه نشاندهنده توانایی یک شرکت خواهد بود و بسیاری از شرکتهای بزرگ به این صفحه اهمیت ویژه ای می دهند و حتی از اخبار شرکت در صفحه اصلی و در مکان مهمی استفاده می کنند.

صفحه جستجو :

امکان جستجو در سایت (چه بصورت یک صفحه و لینک مجزا و چه بصورت آیتمی در کلیه صفحات) در سایتهای بزرگ، در تسهیل دستیابی به اطلاعات مورد نظر بسیار مفید است. جستجو (به روشهای مختلف) بخصوص در مواردی که مخاطب سایت اطلاع دقیقی از محل اطلاعات مورد نظر خود ندارد، یکی از موارد بسیار کاربردی در وب سایتها می باشد.

صفحات متعدد دیگری نیز وجود دارند که در بسیاری از سایتها وجود دارند که بخاطر طولانی شدن مبحث از توضیح آنها صرفنظر می شود که برخی از آنها عبارتند از : صفحه عضویت، صفحه سفارش، صفحه پرسشهای متداول یا FAQ ، صفحه پرسش و پاسخ، صفحه لینکها، صفحه نمایندگیها و ...

طراحی صفحات یک وب سایت، ملموسترین مرحله و نمود را در مراحل طراحی وب (طراحی سایت) دارد، سوالی که مطرح می شود اینستکه فاکتورهای معیار در طراحی صفحات سایت (اصول طراحی وب، اصول طراحی سایت) کدامند؟

موارد زیر را می توان اصول استاندارد (اصول طراحی وب، اصول طراحی سایت) یک طراحی حرفه ای دانست:

ثبات در طراحی صفحات

رعایت اصول کنتراست

ابعاد صفحه

Header و Footer

طرح بندی و قالب صفحه

انعطاف پذیری در طراحی وب سایت

حاشیه و رنگ بندی وب سایت

امکانات پیمایش و دسترسی

پس از انجام مراحل طراحی و اجرای یک وب سایت، دو مرحله مهم پیش رو خواهد بود :

معرفی و بازاریابی وب سایت و مدیریت و ارزیابی.

معرفی یک وب سایت را می توان مرحله نتیجه گیری از سرمایه گذاری نیز نامید. در این مرحله، وب سایت باید به نحو بهینه در موتورهای جستجو (ثبت در موتور جستجو، بالا بردن رتبه سایت - اخذ و افزایش رتبه) معرفی شود . که شرکت طراحی سایت وب کات با خرید نرم افزارهای مربوطه از شرکت های معروف , وب سایت شما را در بیش از 3000 موتور جستجوگر معروف دنیا ثبت می کند و با به کار بردن جدید ترین تکنیک های روز دنیا , به جرات تنها شرکت ایرانی هستیم که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت داریم.

مدیریت و ارزیابی کارکرد وب سایت یکی از مراحل مهم در طراحی سایت (طراحی وب) است.

بروز نگهداشتن وب سایت، پویایی اطلاعات و تحلیل و بررسی فیدبکهای مراجعین سایت و نیز ارزیابی روزانه آمار سایت از جمله کارهایی است که در این مرحله انجام می شود. مدیریت و ارزیابی سایت کاری است که در طول زمان صورت می گیرد و بسیاری از شرکتها، برای انجام این امور شخص، دپارتمان یا شرکتی را به این امر می گمارند. شرکت طراحی سایت وب کات نیز با تخصص ویژه در این امر، توانایی انجام امور پشتیبانی و تحلیل را بعنوان بخشی از مراحل طراحی سایت (طراحی وب) دارد.

تمای وب سایت های طراحی شده توسط گروه طراحی سایت وب کات به مدت یک سال به صورت رایگان بروزرسانی خواهد شد.و هم چنین تمامی سایت های طراحی شده به مدت یک سال پشتیبانی می شوند .

مشاوره و پشتیبانی

 

021-22972741

 

جستجوی دامنه


نام دامنه
جستجوی همه
.ir .com .net .org .us

نمونه وب سایت ها